Vappu ei ole Norjassa ylioppilaiden juhla, vaan työväestön ja erityisesti vasemmiston juhla. Jokaisessa suuremmassa kaupungissa järjestetään yhä vappumarssit; Oslossa on luonnollisesti suurin tapahtuma. Se alkaa poliittisilla puheilla Youngstorgetilla, ‘Oslon Hakaniementorilla’, ja jatkuu paraatimarssina läpi Oslon keskustan. Ay-liikkeen ihmiset marssivat ensimmäisenä – ensin LO, eli Norjan ammattiyhdistysliikkeen keskusjärjestö (‘Norjan SAK’), sitä seurasivat eri ammattiryhmien paikallisosastot, mukana niin suklaantekijät, sähkötyöväki, panimotyöntekijät kuin sairaanhoitajatkin. Viimeksimainittujen rumpumarssi oli jopa pelottava kokemus. Tiukkoja tätejä.
Sympaattista oli, että lähes kaikilla ammatti-yhdistyksillä
oli marssillaan mukana vanha lippu (tai
sellaisen kopio) – sekä tietysti ajankohtaisia iskulauseita lipuissa ja
lakanoissa. Mukana
oli
myös ‘janitsaariorkestereita’, eli kulkuemusiikkia soittavia
vaskipumppuja,
toinen toistaan taitavampia ja koreissa puvuissa. Kaikkein suurimman
orkesterin edessä
kulki johtajana mustassa puvussaan ja lierihatussaan maailman koolein
mies:
Täysin ilmeettömät kasvot, mustat lasit, kaksi metriä pituutta ja yksi
leveyttä, järkähtämätön askel, kädessä pitkä ja raskas metallisauva. Vapauduin lumouksesta vasta kun mies katosi kulman
taakse, joten kuvaa ei ole. Orkesterien musiikki oli
kansainvälistä – ja Kansainvälinenkin
kuultiin useamman kerran.
Ammattiyhdistysväen
jälkeen marssi joitain hieman epämääräisempiä porukoita – kuten eräs
parikymmenhenkinen porukka, jolla oli vain yksi nelisen metriä leveä juliste,
jossa luki “Nej til intethet”. Näiden jälkeen oli puolueiden vuoro,
ensimmäisenä ja suurimpana tietysti Työväenpuolue (Det norske arbeiderpartiet) punaruusuineen, jäljessään
huomattavasti äänekkäämpämä Sosialistinen vasemmistopuolue (Sosialistik venstreparti). Keskisuuria
joukkoja edustivat Vihreät (Miljøpartiet
de grønne) sekä Norjan kommunistinen puolue (Norges kommunistiske parti). Itselleni hämärämmiksi jääneistä puolueista ainakin Punaiset
(Rødt) olivat mukana – kyseessä on
siis “vallankumouksellinen sosialistinen ja marksilainen puolue”. Huomattavasti
pienempiä olivat Liberaalien (Venstre)
sekä Keskustapuoleen (Senterpartiet) marssijamäärät
– etenkin Keskustapuolueen parikymmenhenkisen joukon apilanlehtisymbolien
heiluttelu näytti lähes anteeksipyytävältä. Mielenkiintoista muuten on, että
tämänkin keskustapuolueen juuret ovat maaseudulla; Bondepartiet muutti nimensä nykyiselleen vuonna 1959, eli viisi
vuotta suomalaista sisarpuoluettaan Maalaisliittoa ennen.
Oslolainen
erikoisuus ovat eri siirtolaisryhmien puolueiden omat marssiryhmät. En ollut
uskoa silmiäni kun huomasin, että Iranin kommunistisen puolueen marssijoita
seurasivat Irakin kommunistisen puolueen punaliput, ja näiden jäljessä taas
marssi Kurdistanin työväenpuolue (PKK). Jotkin ryhmät olen jo unohtanutkin,
mutta ainakin Kuuban kauppasaartoa vastustettiin suurella ryhmällä ja runsaiden
Che Guevara –lippujen voimalla. Viimeisenä kulkueessa tulivat anarkistit
punamustalippuineen punkmusiikin säestyksellä. Norjassa hekin siis mahtuivat
hyvin mukaan.
Tiedotusvälineiden
mukaan Oslon vapputapahtumassa, josta marssi oli näkyvin osa, oli mukana lähes
9000 osallistujaa. Tämä oli suurin määrä vuoden 1991 ja Neuvostoliiton
hajoamisen jälkeen.
Muuten
Oslon keskusta oli täysin tyhjä vapunpäivänä. Torstainen, aurinkoinen vappu
näytti antaneen oslolaisille hyvän mahdollisuuden lähteä mökeille viettämään
taas pitkää viikonloppua – ja vappu ei missään tapauksessa ole täällä sellainen
kansanjuhla kuin Suomessa. Olen ollut ymmärtäväni että hyvin monet
‘ei-sosialistit’ viettävät vappua mielenosoituksellisesti pihatöitä tehden
(mieluusti moottorisahaa, ruohonleikkuria tai muuta äänekästä vehjettä
käyttäen), eivätkä suurin surminkaan liputa tänä päivänä.
Vapunaatto
oli toki jonkin verran vilkkaampi päivä, kenties normaaliin perjantaihin
verrattavissa. Yliopistokampuksella kulki melkoisesti opiskelijoita (selvin
päin) vielä kuuden aikoihin. Ainoa ero normaaliin oli, että haalariasuiset, kevään
tulevat ylioppilaat (russ) ajelivat
ympäri katuja pakettiautoviritelmineen ja bassobusseillaan (russebus), ahkerasti naukkaillen.
Mistään yleisestä karnivaalista ei kuitenkaan ollut kyse, vaan siitä, että
viimeistä kevättään lukioissa ja toisen asteen ammattioppilaitoksessa
opiskelevat aloittelevat vappuna kolmiviikkoista remusessiotaan, joka huipentuu
kansallispäivänä 17.5. Kyseessä on siis ikään kuin ylimitoitettu yhdestelmä
penkkareita ja teekkarivappua. Outoa tosin on, että tämä hulina-aika on ennen
lopputenttejä, jotka pidetään toukokuun lopulla.
Juhlinnan
piirteisiin kuuluu, että haalareissa sekä hatuissa tunnustetaan väriä: punaiset russet (rødruss) ovat normaaleista kouluista ja yleisin väri. Siniset tulevat kauppa- ja talouspainotteisista lukioista (handelsgymnasium), mustat
ammattipainotteisista kouluista, keltaiset puolestaan varsinaisista
ammattikouluista (mutta nämä eivät usein osallistus russ-juhlintaan, joten keltaiset ovat harvinaisia), kun taas vihreä väri viittaa maa- ja metsätalouspainotteisiin
lukioihin. Erikseen voi mainita vielä rosarusset,
jotka ovat ennen koulun alkua viimeistä kevättä päiväkodeissa viettäviä lapsia.
Russelakeissa on nauhatupsut, joihin kerätään kuntoisuusmerkkejä tai ‘solmuja’
tiettyjen koulukohtaisten sääntöjen mukaan. Luonnollisesti solmun saa vain
tarpeeksi älyttömästä tempauksesta, jotka kilteimmillään perustuvat
jonkinlaiseen fyysishenkiseen suorittamiseen kuten hyisissä luonnonvesissä
uimiseen vappuna, mutta jotka yleisimmin tietenkin liittyvät viinaan tai
seksiin. Uudempiin perinteisiin kuuluu myös se, että pienemmille lapsille
annetaan tilaisuus keräilyyn, sillä russet eivät heittele karkkia pienmmilleen,
vaan jakavat russekortteja – siis
ikään kuin “kerää koko abisarja”.
Toukokuun lopulla sitten edessä ovat loppukokeet, joiden jälkeen russelakeista
luovutaan, ja periaatteessa vaihde-taan mustiin ‘ylioppilaslakkeihin’ – joskaan käytännössä näitä ei enää näe.
Kyseessä
on siis varsin perinteinen siirtymäriitti lapsuudesta ‘aikuisuuteen’ tai
ainakin jonkinsortin vastuullisuuteen. Tähän viittaa myös itse termi russ: norjalaiset itse mieluusti
selittävät, että se on äärimmilleen lyhennetty jäänne latinankielisestä
teinitermistä (cornua) depositurus: ‘ne jotka jättävät (sarvet) pois’ –
tällä viitataan Kööpenhaminan yliopistossa 1600-1700 luvuilla vallinneeseen
tapaan varustaa examen artium –kokeen
(eli ‘ylioppilaskokeen’) suorittanut kokelas sarvilla – joista hän sitten pääsi
eroon jos pääsi kokeesta läpi ja pääsi kirjautumaan yliopistoon. Tarina on hyvä
ja sopivan eksoottinen. Yksinkertaisempi selitys kuitenkin on, että sanan
taustalta löytyy latinan sana rus,
eli ‘maalainen’. Tällä sanalla olisi siis kutsuttu ympäri valtakuntaa
pääkaupunkiin kerääntyneitä ‘tietämättömiä’ nuorukaisia, jotka siis ensin
osallistuivat yliopiston pääsykokeisiin ja jäivät sitten kaupunkiin tuloksia
odottamaan. Ja jos jotain seutua tuon ajan Tanskassa pidettiin maalaisena, se
oli juuri Norja. Outoa kuitenkin on tradition siirtyminen itse koetta
edeltävään aikaan.
Oslon yliopiston juhlarakennuksen (Universitetets Aula) pylväikköä - Norjalaisen akateemisuuden tunnus |
Kaiken
kaikkiaan Norjassa vappu on – poliittisia marssijoita lukuunottamatta – kuitenkin vain
harjoittelua tosikoitosta, kansallispäivää (17.5.) varten. Siitä toivottavasti juttua varsin pian.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti