Toukokuun
17. päivänä vietetään Norjan kansallispäivää (nasjonalsdag). Virallisesti kyseessä on ensimmäisen perustuslain
allekirjoituspäivä, siis perustuslain juhlintapäivä (grunnlovsdag). Tänä vuonna tuosta tapahtumasta ja Norjan muutaman
kuukauden mittaisesta ensimmäisestä modernin ajan itsenäisyydestä tuli
kuluneeksi tasan 200 vuotta. Kuivakkaan nationalistisesti määritellystä
teemasta huolimatta päivästä on kehittynyt koko kansan juhla, jossa näin
suomalaisnäkökulmasta katsottuna yhdistyvät oudolla tavalla itsenäisyyspäivän,
vapun ja koulujen kevätjuhlien piirteet. Norjassa päivästä puhuttaessa ei
yleensä perustuslakia mainitakaan, vaan päivä on yksinekrtaisesti vain Syttonde mai. Esimiestänikin huvitti hänen
huomattuaan informoineensa meitä ulkomaalaisia perjantaina, että ”huomenna Norjassa
on 17. toukokuuta”.
Juhlinnan
näkyvin piirre Oslossa on koululaisten paraati kuninkaanlinnalle, jossa
kuningasperhe vilkuttaa ja tervehtii oppilaita. Tänä vuonna paraati kesti hieman
vajaan kolme ja puoli tuntia, joka on kaikkien aikojen ennätys, ja osallistujia
oli tuhansittain. Kaikkiaan keskustassa liikkeellä oli liikkeellä varmasti
lähemmäs satatuhatta ihmistä. Luonnollisesti
paraati ja tervehtimiset lähetetään suorana lähetyksenä televisiossa – vaikka
pukuloisto on varsin erilaista kuin suomalaisessa kansallispäivätraditiossa,
vertailua on vaikea välttää. En voi olla sympatisoimasta tätä perinnettä, jossa
kansallisen kerman sijaan ylimmän vallan käyttäjä väsymättä nuorimpia ja
innokkaimpia kansalaisia. Lapset ovat olleet paraateissa mukana jo vuodesta
1870, ja kuningas on ottanut paraatin vastaan linnan parvekkeelta jo heti
vuodesta 1906 alkaen. Lapsista näytää olevan aika jännittävää ja hyvinkin hauskaa päästä vilkuttamaan kuninkaalle. Jos koululla ei ollut omaa orkesteria mukana, aika monet hurrasivat parvekkeen alla, tai huusivat rytmikkäästi "kungen, kungen!". Norjan yleisradioyhtiön lyhyt videopätkä antaa hyvän
kuvan meiningin luonteesta ja ihmismassoista.
Jo vuonna 1905 olivat koulunsa päättävät russet liittyneet kulkueisiin – kuten edellisessä blogitekstissä kirjoitin 17. toukokuuta on heille remukauden loppu ja paluu arkeen sekä loppukokeisiin valmistautumiseen. Tästä syystä kansallispäivän aatto on juhlien aikaa Norjan suurimmissa kaupungeissa – lähimmäs mitä Norjassa Suomen vappua ehkä päästään. Ainakin tänä vuonna juhlinta sujui rauhallisesti, eniten pahastusta aiheuttivat juhlien jäljet puistoissa.
Paraatissa mukana on lukuisa joukko koulujen orkestereita ja kuoroja, ja vahvistuksena kulkee lähiseudun puhallinorkestereita. Koko päivän Oslon keskusta kaikuu rumpujen taustakumusta; toisaalta orkesterit ja pienemmätkin kokoonpanot esiintyvät monissa puistoissa ja kadunkulmassa päivän mittaan, tarjoten iloisia yllätyksiä oslolaisille.
Vaikka iltapukujen tyyliä ei näissä juhlissa pääse arvostelemaan, puvut ovat keskeinen osa Syttonde Main juhlintaa. Uskomattoman moni oli pukeutunut kansallispukuun; naisista lähes puolella oli perinteinen tai sovellettu kansallispuku, bunad, komeine kirjailuineen, koruineen ja muine tykötarpeineen. Miestenkin kansallispukuja näkyi runsaasti, vaikka korkeintaan vain kymmenesosa naisten pukujen määrästä. Tumma puku ja solmio oli miehillä yleisin juhla-asu.
Kullakin paikkakunnalla on omat kansallispukunsa (bunadeja on noin 200 eri tyyppiä), ja lisäksi variaatiota tuntuu aiheuttavan (ainakin periaatteessa) se, onko kyseessä tyttö, ‘naimaikäinen neito’ vai jo naimisissa ollut nainen. Omia silmiäni miellytti paljon se, että periatteessa bunad -kankaat ovat yksinkertaisempia kuin suomalaiset kansallispukukankaat – mutta toisaalta ne ovat rikkaammin kirjailtuja. Tämä tekee puvun yleisilmeestä rauhallisemman.
Miesten kansallispuvut jakautuivat tietyllä tavalla kahtia; luonnollisestikaan en osaa yhdistää pukuja tietyille alueille, mutta silti melko moni muistutti jossain väärin pohjalaista miesten pukua punasävyineen ja heloineen – toisaalta, hyvin monesta mieleni tuli 1800-luvun alkupuolen kaupunkilaisherrasmiesten asut. Suurena syynä tähän oli toki korkeiden mustien huopahattujen määrä. Välillä tuntui, kuin olisi katsellut historiallista kuvaelmaa, jossa Søren Kierkegaard aikalaisineen kulkevat Oslon kaduilla.
Historioitsijan on toki lisättävä, että sen enempää kuin suomalaisilla kansallispuvuilla, on suurimmalla osalla norjalaistakaan kansallispuvuista hyvin vähän tekemistä 1700-1800 -lukujen kansanomaisen (juhla)pukeutumisen kanssa, vaan kyse on kansallisromanttisesta perinteiden 'uudelleenkeksimisestä'.
Kaikki norjalaiset kansallispuvut eivät tietenkään ole bunadeja. Saamelaispukuja näkyi joitakin. Lisäksi näin joitakin intialais/pakistanilaisia ja itä-afrikkalaisia kansallispukuja. |
Tärkeää on tietysti, mihin asuihin kuningashuoneen naiset pukeutuvat. Tänä vuonna kuningatar Sonja pukeutui oman kotiseutunsa asuun (Øst-Telemarks bunad), kun taas kruununprinsessa Mette-Maritin asu oli Hardangerbunad, joka Norjassa on muodostunut ikoniseksi kansallispuvun malliksi - johtuen erityisesti siitä, että itsenäisen Norjan ensimmäinen kuningatar, brittiprinsessaksi syntynyt Maud käytti nimenomaan tätä pukua, koska oli jo ennen kihlautumistaan teetättänyt sellaisen itselleen pitäen sitä kaikkein kauneimpana. Toki aamulla, kun kruununprinssipari oli vastaanottamassa lasten paraatia Askerissa, jossa heidän kotipalatsinsa on, Mette-Marit oli pukeutunut Askerin bunadiin.
Kulkuetta vastaanottamassa: Prinssi Sverre Magnus; kruununprinssi Haakon; kruununprinsessa Mette-Marit; kuningatar Sonja; kuningas Harald V. |
Suomalaiseen isänmaalliseen sotaromantiikkaan ja -retoriikkaan tottuneena norjalaisen kansallispäivän vietto on hämmentävä kokemus: iloista ja inklusiivista kansallista ylpeyttä ei liian usein Suomessa tapaa. Toki tällaisenaankin päivä voi olla hankala monelle sellaiselle norjalaiselle, jonka juuret eivät Norjassa ole, ja kansallinen ylpeys vaihtuu helposti kansalliseksi uhoksi ja toisten perinteiden halveksimiseksi. Esimerkkinä voi mainita keskustelun siitä, voiko bunadeja ompeluttaa lainkaan ulkomailla - tai edes Norjassa ei-syntyperäisillä. Silti, keväisenä aurinkoisena päivänä, lasten innostuksen keskellä, lippujen liehuessa ja koko nyky-oslolaisen kulttuurikirjon selvästi näkyessä paraatissa ja juhlivassa kansanjoukossa, on helppo ymmärtää norjalaisuudestaan ylpeitä oslolaisia.
Olen myös miettinyt norjalaisia bunadeja katsellessani, kuinka paljon ne oikeastaan pohjautuvat kansanomaisiin juhlapukuihin. Koristekirjailujen ja hopeakorujen määrä on niin ylitsevuotava, että tuskin joka tytöllä on ennen muinoin ollut edes varaa sellaiseen. En ole perehtynyt bunadien syntyyn, mutta lähinnä herää kysymys, onko mallia otettu esim. hääpuvuista tai konfirmaatiota varten tehdyistä juhlapuvuista (vrt. nykykäytäntö).
VastaaPoistaSuomalaisista kansallispuvuista haluaisin sanoa sen verran, että niiden mallina on käytetty museoiden kokoelmista löytyviä vaateparsia, tyypillisesti yhdelle tai kahdelle eri henkilölle kuuluneita eikä välttämättä edes asukokonaisuuksia vaan yksittäisiä vaatekappaleita. Ja kyllä, alun perin kansallispuvut olivat modernin ihmisen moderniin makuun suunniteltuja, mutta pukuja on tarkistettu 1990-luvulta lähtien alkuperäisiä esikuviaan paremmin vastaaviksi, missä yhteydessä moneen pukuun on tullut isojakin muutoksia.
Asiasta soppakauhaan, minua aina huvittaa tuo norjalainen nimitys puhallinorkesterille, janitsjarorkester. :D
Kiitos kommentista! En tiennytkään tuosta pukujen tarkistamisesta Suomessa. Ja tosiaan, tuo janitsaariorkesteri on hauska ilmaus - historiallisesti kyse on siitä, että ottomaanivaltakunnan sotilasoittokunnat, joissa janitsaarit olivat (lännessä) kuuluisin joukko-osasto, olivat ensimmäisiä 'sotilasmusiikkia' soittavia marssivia orkestereita maailmassa, ja nämä tulivat 1700-luvulla suureen suosioon Euroopassa. Mutta erikoista on, että Norjassa nimitys elää yhä - onkohan kyse aidosta jatkumosta vai uudelleenkeksitystä nimityksestä? Tämän enempää en löytänyt norjalaisesta taustasta: http://no.wikipedia.org/wiki/Janitsjarkorps.
Poista