Oslon aika on tarkoittanut arkirutiinien rikkoutumista. Pitkät päivät, usein
kuusipäivänen työviikko – perhe on ollut kaukana ja olen koettanut käytää
aikani tehokkaasti niin, että koto-Suomessa ei ainakaan ylitöitä tarvitse tehdä. Toisaalta on ollut pakkokin yrittää itsen irrottamista töistä
myös täällä. Kävelyretket kaupungilla, metsissä ja kukkuloilla ovat tässä
erinomaisia, mutta lopultakin parhaat katkot arkeen ovat tulleet konserteista.
Kulttuuritarjonnan
suhteen Oslo on ilman muuta suurkaupunki. Joka viikko tarjolla on
korkeatasoista musiikkia klubeilla, konserttisaleissa ja erilaisilla
festivaaleilla. Aivan oman kirjoituksensa ansaitsevat oopperat ja niiden talo. Sen
sijaan en syttynyt Oslo Filharmonienin edelliseen kausiohjelmistoon; minulla oli myös huonoa tuuria Oslon-jaksojen ajoituksen suhteen;
seuraava kausi näyttää huomattavasti mielenkiintoisemmalta (Adams,
Bartok, Bach, Brahms, Haydn, Holst, Shostakovits, Sibelius).
Olen kiertänyt sekä
suuria että pieniä festivaaleja: maahanmuuttajien perinteisiin keskittyvä
Mela-festivaali on elokuussa; viime vuoden tarjonnasta mieleeni jäi neljän
konsertin ketju Pakistanin ja Intian musiikkia (klassisesta Bollywoodin kautta
qawwali-musiikkiin). Oslon maailmanmusiikkifestivaali puolestaan ajoittuu
loka-marraskuun vaihteeseen: viime vuonna kävin Rokia Traoren (vasemmalla) intensiivisessä
ja sympaattisessa konsertissa, sekä Berit Oppheimin ja Rolf Lieslevandin
mainiossa (italialaista) barokkimusiikkia ja norjalaista kansanmusiikkia
luovasti yhdistäneessä duoesityksessä.
Maaliskuussa olin paikallisen musiikkiopiston (Barratt Due) järjestämään
Fagerborgfestpillene –tapahtumassa,
jonka avauskonsertti pidettiin ilmaisena Oslon yliopiston kirjaston aulassa.
Ohjelmisto oli riemastuttavan eloisa: Schumann – Kurtág – Gaathaug (varsin
yhdentekevää norjalaista nykymusiikkia) – Schnittke – Sollima (ihastuttavaa
nykymusiikkia, jossa barokkityylillä leikiteltiin tyylikkäästi – ja Quartetto Testosteronen esitys teki
oikeutta yhtyeen nimelle) – Franksdatter (äärimmäisen kaunis kantaesitys hieman
minimalistiseen tyyliin) – Mahler – Copland (jonka lauluja Marius Grønsdal
esitti teknisesti varmasti ja hyvin ilmeikkäästi, en ihmettelisi jos hänestä
kasvaisi maailmanluokan laulaja).
Universitetets Aula. Oslon yliopiston juhlasali. |
Gjøril Songvoll ja Einar Steen-Nøkleberg
aarioiden kimpussa |
Pääsiäisen
jälkeisenä sunnuntaina Oslossa vietettiin ‘kaupunki tutuksi’ (Turist
i egen by)
festivaalia, jonka yhteydessä oli mahdollista tutustua muun muassa yliopiston
juhlasaliin (Universitetes Aula), upeaan 1840-luvun ja 1900-luvun alun
uusklassismien sulautumaan. Rakennus tuo mieleen Helsingin yliopiston
päärakennuksen, mutta varsinainen juhlasali on tosiaan valmistunut vasta 1911;
päänähtävyys salissa ovat Edvard Munchin freskot – jotka kuvissa näyttävät jopa
kiiltokuvamaisen tylsiltä, mutta paikan päällä paljastuvat hyvin
ekspressiivisiksi. Ai niin musiikki: sielläkin oli siis pitkin päivää
konsertteja, sikermän lauluklassikkoja (Gluckin Che faro senza Euridicesta Griegin Solveigin lauluun) kruunasi
yhteislauluna esitetty Ja, vi elsker
dette landet. Hieman se pääsi yllättämään; olisi vaikea kuvitella
Maamme-laulua tuohon kohtaan.
Näiden lisäksi olen
käynyt useassa Oslon ‘kansan-musiikkikeskuksen’, Riksscenetin yksittäisissä konserteissa. Viimeisimpänä olin Mari Boinen konsertissa heti pääsiäisen jälkeen. Intiimi konsertti ja
Saamenmaan historia samassa paketissa. Boine on vanha
suosikkini, ja Gula gulan a capella
-versio oli enemmän kuin uskalsin toivoa, mutta silti hänen heittäytymisensä
esittämiseen, ja myötäelämisensä koko saamelaisten historiaan oli jotenkin käsittämätön kokemus. Mutta mahtaako
norjalaisilla olla jokin erityinen kulttuuri konserttiluentoihin? Lieslevandin
ja Oppheimin konsertin väliaika oli luento vanhan musiikin tekemisestä ja
vanhan musiikin suhteesta kansanmusiikkiin; Boinen konsertissa taas suuri rooli oli
uskontotieteilijä Brita Pollanilla, joka kertoili kappaleiden välissä
saamelaisten kulttuurihistoriasta ja kansanperinteestä.
Knut Reiersrud (täällä esimerkki perinteisemmästä kappaleesta, täällä taas etnopuolen esimerkki) sekä Javid Afsari Rad. |
Olen ollut viitisentoista vuotta hänen musiikkinsa ystävä, ja nyt pääsin vihdoin häntä kuulemaan luonnossa, ja kokemus oli sama kuin Boinenkin kohdalla: kyllä osaavan ihmisen läsnäolo esittäessä on intensiivisyydessään kovin koskettavaa. Esityksen teemoina olivat kärsimys ja kuolema; ilo ja auringon nousu.
Edvard Munch: Soloppgang (yksityiskohta). Fresko Oslon yliopiston juhlasalissa (Universitetets Aula) |
***
Tästä piti tulla
lyhyt konserttiraportti ja vain toteamus Oslon konserttielämän tavattomasta
rikkaudesta. Niin sitä itsekin innostuu välillä. Mutta tämä taitaa silti olla
pitkään aikaan viimeinen Oslo-kirjoitus; palaan tänne seuraavan kerran vasta elokuussa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti