Väitöstilaisuus
on akateemisen maailman perinteisin rituaali – etenkin Suomessa. Sain
mahdollisuuden osallistua (esitarkastajana) yhden norjalaisen väitöstilaisuuden
tarkastuspäivään. Kyseessä oli historian alan väitöskirja Honour and domestic violence in the
Late Roman West, c. 300-600 A.D., ja väittelijä oli Jan Frode Hatlen. Ilokseni
tilaisuus pidettiin Trondheimissä. Siellä en ollut aiemmin käynyt, vaikka
viimeistään taidehistorian peruskurssit (vuonna 1992) saivat minut asettamaan
Nidarosdomin, Trondheimin tuomiokirkon, pohjoismaiseksi ykköskohteeksi ikivanhoista
asioista kiinnostuneelle historioitsijalle.
Norjalainen
väitös alkaa ’koeluennolla’ (prøveforelesning), jonka aiheen antaa väitöksen
arviointikomitea. Aihe liittyy luonnollisesti väitöksen aihepiiriin, mutta ei
suoraan tutkimuksen tuloksiin. Väittelijä kertoi minulle, että hän sai
moninkertaisesti enemmän ohjeita luennon ja varsinaisen väitöksen välisen lounaan
järjestelyihin liittyen kuin itse luentoon; ohjeistus käsitti lähinnä vain
luennon aiheen, joka tässä tapauksessa oli Family
roles in Late Antiquity: End, Continuity or Transformation? Kello 10.15
arviointikomitea, väittelijä sekä tiedekunnan dekaani astuivat saliin, yleisö
nousi ylös, ja dekaani lausui rituaaliset alkusanansa. Itse luento kesti tasan
45 minuuttia. Tämän jälkeen olisi periaatteessa ollut mahdollisuus keskusteluun
ja kysymyksiin, mutta nyt näitä ei esitetty – tämä on kuulemma yleinen
käytäntö. Kun kerroin tilaisuudesta Oslossa, sain kuulla, että oslolainen tapa
on pitää koeluento väitöstä edeltävänä päivänä.
Varsinainen väitös alkoi kello 12.30 juhlavalla sisääntulolla saliin.
Väittelijällä sen kummemmin kuin arviointikomiteallakaan ei ollut juhlapukuja
tai mitään erityisiä viittoja tai hattuja. Arviointikomiteaan kuului kaksi
(yliopiston ulkopuolelta tulevaa) vastaväittäjää, ja kolmas tiedekunnan
nimittämä ‘paikallinen’. Dekaanin rituaalisten alkusanojen jälkeen – joihin
sisältyi ilmoitus siitä, että arviointikomitea oli hyväksynyt koeluennon osaksi
tohtorintutkintoa – väittelijä esitteli väitöskirjansa sisällön noin kymmenessä
minuutissa. Käytännössä hän luki väitöksen tiivistelmän ja täydensi sitä lyhyellä
aiemman tutkimuksen esittelyllä (tiivistelmän voi lukea täältä). Verrattuna
suomalaiseen väitökseen, ‘koeluento’ ottaa siis lectio precursorian roolin, kun taas väittelijän suorittama työn
esittely korvaa suomalaisen vastaväittäjän aloituspuheenvuoron. Yhtä kaikki,
aloituspuheenvuoron päätyttyä dekaani kutsui ensimmäisen opponentin esittämään
kriittiset kommenttinsa.
Ensimmäisellä opponentilla on puolitoista tuntia aikaa kommentteihinsa. Vastaväittäjät
olivat tehneet (kuulemma yleisen, mutta ei suinkaan välttämättömän) työnjaon,
jonka mukaan 1. opponentti (Julia Hillner, Sheffieldin yliopistosta) keskittyy
metodologisiin seikkoihin sekä kysymyksenasetteluun ja kontekstointiin
liittyviin kysymyksiin, kun taas toinen opponentti (Gunhild Vidén, Göteborgin
yliopisto) kiinnittää huomionsa pienempiin yksityiskohtiin, teknisiin
virheisiin, määrittelyihin sekä yksityiskohtaisempaan lähteiden käyttöön.
Toisella opponoijalla on puolestaan käytettävissä 45 minuuttia, ja osien
välissä on 15 minuutin tauko.
Mielenkiintoista on, että opponentit ovat siis yksi kerrallaan salin
edessä keskustelemassa väittelijän kanssa, joten mitään kolmiodraamoja ei voi
syntyä. Tässä väitöksessä, tuskin yllättäen, kävi niin, että ensimmäinen puolitoista
tuntia tuntui kuluvan huomattavasti nopeammin kuin toinen, lyhyempi osuus.
Muistiinpanoissani lukeekin toisen osion kohdalla ‘todella tylsää’. Väitös
päättyi ilman sen kummempia päätössanoja (vrt. suomalaisen väitöksen päätös,
jossa opponentti esittää väitöksen hyväksymistä) kuin että dekaani
puheenjohtajana kysyi vielä, onko jollakulla läsnä olevalla kysymyksiä tai
huomauttamista väitöskirjasta. Koska ei ollut, väitöstilaisuus todettiin
päättyneeksi. Kommentit tässä vaiheessa ovat kuulemma hyvin harvinaisia kuten
Suomessakin, yleensä niitä tekevät vain läsnä olevat ‘maallikot’, akateemisen maailman
ulkopuolelta. Minkäänlaisena etikettivirheenä tällaisia kysymyksiä ei toki
pidetä.
Trondheimin vanhempaa 'esikaupunkialuetta', keskustasta katsottuna joen toisella puolella. Sataa. |
Väitös
siis hyväksyttiin, ja illalla oli juhlat. Suomalaisesta väitöskaronkasta juhlat
erotti lähinnä pukeutumiskoodi, juhlapukuja ei käytetty; miehillä näkyi pukuja,
myös vaaleita, ja toisaalta pikkutakkia solmioiden kanssa. Toinen ero
suomalaiseen käytäntöön oli, että itse väittelijä ei aloita puheita, vaan
väitöstilaisuuden puheenjohtaja, joka yleensä on tiedekunnan dekaani. Tämän
jälkeen puhuvat vastaväittäjät, komitean ‘hiljainen jäsen’ sekä ohjaajat. Nämä
‘virallisemmat’ puheet pidettiin osin ennen pääruokaa, osin sen jälkeen.
Jälkiruuan jälkeen oli ystävien sekä perheen (tässä tapauksessa väittelijän
isän) puheiden vuoro. Tähän puheet yleensä loppuvatkin, mutta tällä kertaa väittelijä
piti vielä lyhyen kiitospuheen. Erona myös on, että iltatilaisuudessa oli myös
ikään kuin puheenjohtaja, joka aluksi esitteli tilaisuuden kulkua,
alkoholipolitiikkaa, sekä itse illallisen aikana piti huolen puheiden
pitämisestä ja niiden järjestyksestä. Muuten väitösjuhla oli yhtä iloinen ja
sydämellinen tilaisuus kuin karonkat Suomesta; kun lähdin juhlista hieman ennen
puolta yötä, noin puolet juhlijoista oli vielä jäljellä, ja tanssi oli
aluillaan.
Nidarosdom. Sisälle en päässyt enää väitöksen jälkeen puoli neljän maissa. Seuraavalla kerralla sitten - Trondheim on ehdottomasti käymisen arvoinen! Sataa. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti