Kuten moni pääkaupunki, myös Oslo on täynnä julkisia patsaita. Kulkija törmää näihin joka aukiolla, puistossa ja kadunkulmassa. Suuri osa on patsastelevia suurmiehiä ja äijänpäitä, tai kontruktivistisia häkkyröitä, mutta joukosta löytyy myös sellaisia hahmoja Akka Kebnekaiselainen, narri, Peer Gynt uroshirven sarvissa, hirvenvasa, alastomia norjalaisamatsoneja, pronssinainen päiväkävelyllä ja pyöräilijämies.
Kaksi seppeltä kohottavaa pikkupoikaa korkealla Norjan Kansallis- teatterin päätykolmioissa. Rakennus on vuodelta 1899, ja edustaa tyylillisesti ehkä lähinnä saksalaisvaikutteista uusrenessanssia. |
Väittäisin
kuitenkin, että Oslon erikoisuus on lapsia esittävien veistosten ja reliefien
määrä. Koska työni liittyy lapsiin, kuljeskellessani Oslon katuja olen ottanut kuvan
kun olen törmännyt lapsiaiheiseen patsaaseen. Muutama päivä sitten huomasin,
että näitä on kertynyt jo pitkälle toistakymmentä – vaikka kertaakaan en ole
etsimällä etsinyt näitä nähtävyyksiä. Ja miten olisin edes voinut, kun mitään
‘Oslon lapsipatsaat’ -luetteloa ei saatavilla ole. Tähän olen koonnut
edustavimpia esimerkkejä – olen järjestänyt ne suurin piirtein kronologiseen
järjestykseen, sillä ainakin lapsuuden historian tutkijan silmissä
niistä on luettavissa pieni tarina muutoksesta.
Vanhimmat lapsikuvat ovat 1800-luvun lopulta tai aivan 1900-luvun alusta. Ne ovat usein kovin huomaamattomia. Näissä lapset ovat koristeita, ja jatkuvuutta renessanssin palleroisista putto-hahmoista – joiden esikuvia puolestaan olivat antiikin vaasimaalausten ja veistosten Amor -hahmot. Näitä hahmoja löytyy usein rakennusten koristeista, kuten tässä Oslon Nationalteatretin sekä Kulturhistoriska museetin julkisivuilta.
Youngstorgetin suihkulähde vuodelta 1880. Sitäkin koristavat puttohahmot. |
Sama taidehistoriallinen tausta on seppeltä kannattavilla
lapsihahmoilla, vaikka teema olikin symbolistien suosiossa. Ylläolevan kuvan pojat juhlistivat aikoinaan Norjan satavuotista
perustuslakia vuoden 1914 suuressa näyttelyssä Frognerparkissa, mutta päätyivät Ullevålin sairaalan
sisäpihalle potilaita ilahduttamaan (taitelija on Anders Svor). Yhteys esimerkiksi Hugo Simbergin seppelia
kannatteleviin poikiin (Tampereen Tuomiokirkossa, 1902-7) on ilmeinen.
Aivan erilainen ideologinen pohja on 1900-luvun alussa nationalismin veistotaiteen lapsikuvauksissa. Norja itsenäistyi vuonna 1905, ja ryhtyi heti luomaan ja kehittelemään kansallista kuvastoa. Tähän kuului tietysti maanviljelijä- tai kalastajaperhe lapsineen. Ei kovinkaan omaperäisesti naisen tehtävää nuorelle valtiolle lähestyttiin nimenomaan perheen kautta, ja julkisissa veistoksissa se tehtiin näkyväksi lasten kautta. Nämä lapset eivät todellakaan ole itsenäisiä toimijoita, vaan roikkuvat äitiensä helmoissa, näistä riippuvaisina – heillä ei ole kuvaohjelmassa itsenäistä roolia, vaan he rakentavat kuvaa ideaaliperheestä.
Reliefi Oslon kaupungintalon oven päältä. Maanviljelijävanhemmat lähtevät tapaamaan rannikon väkeä, mummo jää lapsen kanssa kotiin. Joseph Grimeland, 1940-luku. |
Samanaikaisesti oli kuitenkin kehittymässä jo uusi tapa lähestyä
perhettä, tapa, joka varsinaisesti vasta toisen maailmansodan jälkeen tuli
yleiseksi, mutta jonka tarkkavainuiset taiteilijat poimivat aiheekseen
jo 1900-luvun alkupuolella. Erinomainen esimerkki tästä on se tunnetumpi
Vigeland, Gustav. Omaa nimeään kantavassa veistospuistossa isä ja äiti esitetään
(lähes) samassa asemassa suhteessa toisiinsa ja lapseen. Myös isän tunneside ja hoivarooli suhteessa lapseen tunnustettiin, ja se oli kuvaamisen arvoinen asia. Oli syntynyt triadi, jossa lapsikin on subjekti, jolla voi olla oma tahto – ja niinpä häntä voidaan myös kuvata yksilönä ja toimijana omaehtoisesti. Vigelandin perhekuvaukset ovat sitäkin yllättävämpiä, koska tiedetään, ettei hänen oma lapsuutensa todellakaan ollut mitenkään idyllinen. Ehkä hän kuvaakin töissään sitä, mistä itse jäi paitsi.
Riemuitsevia lapsia, mutta tässä, poikkeuksellisesti, ahdistunut äiti. Kaikki ympärillä olevat kuvat siis Vigeland-parkenista. |
Pikkuveli Emanuel Vigeland oli, isoveljensä tavoin, kiinnostunut kuvaamaan
elämisen kaarta taiteen keinoin. Omalaatuisena miehenä hän muutti oman
tiiliateljeensa hiljalleen mausoleumikseen – tämä rakennus on oman
kirjoituksensa arvoinen, mutta nostetaan siitä esille hiljaa murehtiva
pikkupoika pääsisäänkäynnin yläpuolelta (vasemmalla), 1940-luvulta. Lapsellakin on tunteet – ja vakavasti
otettavat murheet. Osoite on Grimelundsveien 8.
Kun tullaan sitten pitkälle hyvinvointiyhteiskunnan rakentamisen
aikoihin, 1960-luvulle ja sen jälkeiseen aikaan, voi huomata, että lapsikuvaus
jälleen muuttuu: vanhemmat katoavat usein lasten läheltä, mutta toisalta lapsista
tulee entistä voimakkaammin viattomuuden ja suojelemisen tarpeen symboleja.
Perhe pysyy mukana sitä kautta, että lapset usein kuvataan ryhmissä,
pareittain, ja vielä nimeämisellä voidaan korostaa, ettei kyseessä kuvata eri
ikäisten lasten ystävyyttä, vaan sisaruussuhdetta. Tämä suhde taas, ainakin
julkisissa taideteoksissa, on aina harmoninen.
Palloleikkien tauolla. "Sisarukset" vuodelta 1964, Ada Maddsen. Christian Michelsens gate 15B (tavallisen kerrostaloyhtiön piha). |
"Seisova poika", Odd Hilt 1958. Paikka on kehä II:n ja Fagerheimgatanin risteyksen vierustan pieni puisto. |
Arne Durban, "Pieni tyttö". Durban (1912-1993) oli erikoistunut lapsihahmoihin. Outoa kyllä, tästä teoksesta ei löydy mitään muita tietoja. Teos on Ullevålin sairaalan sisäpihalla. |
Mielenkiintoista on, että aivan uusimmissa taideteoksissa lapsuus ikään kuin jakautuu kahtia – toisalta, se on isoveli-vigelandilaista perinnettä noudattaen leikin aikaa, joka kuvataan joko toimintana tai vain leikkivälineiden läsnäolona; toisaalta, se on pikkuveli-vigelandilaisittain etsimisen, maailmaan heitettynä olemisen aikaa. Monet lapsiveistokset ovat jollakin oudolla tavalla järkyttäviä – aiheena toistuu lapsi, usein hieman rujosti kuvattuna, joka tarkkailee ulkopuolisena, muukalaisena, maailman menoa. Veistoksen esittäminen näin yhtenä kokoelmana kiinnitää myös huomiota siihen, kuinka usein lapsi kuvataan alastomana - silloinkin, kun kyseessä ovat aktiivisesti toimivat ja leikkivät lapset. Vaikuttaa siltä. että lasten kuvaaminen antaa helpommin taiteilijalle mahdollisuuden ja luvan kokeilla erilaisia vartalon asentoja ja yksityiskohtia kuin aikuisen ihmisen kohdalla. Ja tietysti lapsi ja lapsuus antaa myös mahdollisuuden postmoderniin leikkiin, vaikka sitten yksinkertaisesti mittakaavoja sekoittamalla.
"Pallo", Ulav Orud (2006). Youngstorget. |
Oslon yliopistollisen sairaalan uudisrakennuksen, Domus Medican, takapiha (Sognsvannsveien 9): lapsia leikkimässä, eli Studium (2012). Tämän lisäksi vaistoskokonaisuuteen kuuluu kaksi hieman isompaa lasta istumassa marmoripenkillä seinän vierellä. Taiteilijan (Charlotte Gyllenhammar - joka ruotsalaisena samalla edustaa ainoana ei-norjalaisia taiteilijoita tässä lapsikavalkadissa) ratkaisu kuvata sadetakkien laskokset 'ylirealistisesti' mutta jättää kasvojen muotoilu luonnosasteelle antaa näille lapsihahmoille etäännyttävän, jopa hieman kammottavan vivahteen. Paikka on sellainen, että veistokset näkee hyvin sairaalan sisältä laajojen lasi-ikkunoiden takaa, mutta ulkopuolella ei mene edes kävelytietä. Satuin paikalle vahingossa oikaistessani - tapani mukaan - hieman epäkonventionaalisella tavalla... (Kiitokset Helille taiteilijan tunnistamisesta!). |
Marianne Heske (2014): "Pää N.N." Esikuvana seitsenmetriselle lapsenpäälle on taiteilijan vuonna 1971 Pariisista ostama nukke. Paikka on Torshovdalenin puisto. |
Toiseksi viimeisen kuvan lapset voisivat olla Charlotte Gyllenhammarin tekemiä. Olen nähnyt pari hänen teostaan Tukholmassa ja niiden tyyli oli hyvin samanlainen.
VastaaPoistaLiittyyköhän lapsiveistosten runsaus Norjan lapsimyönteiseen kulttuuriin, joka taitaa olla jo aika vanhaa perua? Esimerkkinä se, että kansallispäivä nimettiin lasten päiväksi jo kauan sitten. Olikohan se Bjørnstjerne Bjørnsonin aloitteesta, ellen aivan väärin muista.
Hei, mahtava bongaus, tarkka silmä, eli hän se tosiaan on! Nimen kautta löysinkin sitten aika lailla juttua näistäkin veistoksista:http://publicartnorway.org/prosjekter/domus-medica-university-of-oslo/ .
PoistaJa totta, Norjassa tuntuu olevan pitkä traditio lapsinäkökulman kautta asioihin sisään tulosta. Mainitsemasi lisäksi (juu, se oli BB:n aloitteesta ja lobbbaustyön seuraus, joskaan ei hänen oma ideansa) satunnaisina esimerkkeinä Oslon barnkunstmuseet, norjalaisen työkulttuurin perhekultti (lapsen 'pelastamiseksi' voi välttää minkä tahansa työtehtävän milloin vain), ja Norsk Forskningsrådetin lapsiaiheiset tutkimusprojektit (joista yhdestä itsekin nyt saan toimeentuloni).