Olutmaahan Norja on,
kuten Suomikin, nykyisin. Suurin osa kulutuksesta on luonnollisesti isojen panimoiden (Aass, Hansa, Ringnes) tasalaatuista ja tasamakuista lager-olutta. Pienpanimotoiminta alkoi kuitenkin täällä jo 1980-luvun lopussa,
joitain vuosia ennen Suomea, ja koko ala tuntuu nyt lähteneen aika lailla lentoon. Norjassa on kymmenkunta varsin vakavasti
otettavissa olevaa pikkupanimoa, ja näiden lisäksi kymmeniä toinen toistaan eriskummallisempia
paikallisia mikropanimoita. Tuoreessa listauksessa on 53 pikkupanimoa, joista ainakin neljä on perustettu alkuvuoden 2014 aikana.
Viitisentoista näistä
pienemmistä panimoista oli edustettuna Oslossa Grüneløkka Brygghus -panimon isännöimässä pienpanimotapahtumassa (Grünerløkka mat og mikrobrygg festival). Tapahtuman virallisessa nimessä on tuo ruokakin mainittu, ja kyllähän sitä
makkaraa sieltä sai, mutta nimi taitaa olla norjalaisen alkoholilainsäädännön
lupakäytäntöjen vaikutusta. Hieno paikka, ja omituisia oluita. Erikoinen mutta
toimiva systeemi oli, että kassalta sai ostaa poletteja (25 kr, eli noin 3
euroa kappaleelta), ja kahdella poletilla sai sitten olutta puolitoista tai
kaksi desiä.
Pienpanimofestivaleilla riitti porukkaa, ja ainakin alkuillasta kaikilla oli mukavaa. Festivaalitila oli Grüneløkka Brygghusin panimo - vasemmalla näkyykin mallassäkkejä. |
Nøgne oli aikanaan se panimo jota kautta itse olen norjalaisiin pienpanimoihin tutustunut, kuten varmaan suurin osa erikoisoluista kiinnostuneita suomalaista. Sittemmin itselleni ovat Haandbryggerietin oluet maistuneet paremmin – äärirajojen etsinnän sijaan kun heidän tuotteensa ovat mielestäni hyvinkin tasapainoisia ja toimivia erityisesti ruokaoluina. Nyt festivaaleilla en kuitenkaan maistanut heidän tuotteitaan, vaan käytin tilaisuutta hyväkseni tutustuakseni itselleni oudompiin oluisiin.
Norjalaisista oluista kirjoittaessani en voi kuitenkaan olla mainitsematta Haandbryggerietin erinomaisia ’retro-oluita’, joissa pyritään jäljittelemään perinteisiä norjalaisia
oluttuotteita: Norwegian Wood on loistava norjalainen talvinen ’maatilaolut’,
jossa maistuu katajanmarja ja savu, kun taas Hesjeøl pyrkii jäljittelemään
raikasta ja vahvaa elonkorjuuolutta. Siinäkin on heikkoa savuaromia. On vaikea
uskoa, että norjalaisilla maatiloilla olisi tällaisiin aromeihin tai
tilavuusprosentteihin (kumpikin 6,5%) päästy, mutta historiallisuus ei ole tärkeintä
vaan maku…
Haandbryggerietin Humlesus, ja Nøgnen Porter. Ensinmainittu on raikas ja rapsakka sitrusarominen voimakkaasti humaloitu American Pale Ale (nimi tarkoittaa suomeksi joko 'mehiläisen- surinaa' tai 'humalansuhinaa'). Jälkimmäinen on tiukkaakin tiukempi pikimusta portteri. Luonnollisesti linkit yllä johtavat englanninkielisille ulkomaansivuille, koska lainsäädäntö estää alkoholijuomista tietojen ja kuvien julkaisemisen (tai edes linkittämisen) norjalaisilla yrityssivuilla. |
Jos miettii perustaa tälle pienpanimoinnostukselle, niin paradoksaalisesti takana
tuntuisi olevan norjalainen Suomeenkin verrattuna korkea alkoholiverotus. Jos olen oikein ymmärtänyt, veroa menee tällä hetkellä
viinoista 6kr / %-yksikkö / litra juomaa ja vastaavasti laskettuna 4kr
viinistä ja oluesta – ja tämän päälle vielä 24% arvonlisävero. Eli
viisiprosenttisesta oluesta maksetaan alkoholiveroa 25 kruunua litralta, puolen
litran tölkistä veroa saa siis maksaa puolisentoista euroa. Ja tähän päälle
sitten valmistus-, kuljetus ja välityskulut veroineen. Suomessa oluttaverotetaan suoraan 32 senttiä / alkoholisenttilitra,
eli vastaavasta tuotteesta veroa menisi 0,80 euroa eli vain reilu puolet siitä
mitä Norjassa. Normaali kauppahinta Oslossa ’bulkkioluesta’ on vajaat 40
kruunua eli viitisen euroa litralta, erikoisoluista saa maksaa noin 120 kruunua
litra – siis normikaupoissa. Baareissa hinta on tietysti noin kaksinkertainen
(ainakin Oslossa) näihin hintoihin nähden, eli tuopin voi saada seitsemällä
eurolla, mutta erikoisoluisiin voi mennä helposti 15 euroa.
Norjalaisen
alkoholin kalleuden takana on vastaavanlainen alkoholipolitiikka kuin Suomessa.
Norjassa oli kieltolaki viinan ja vahvan viinin (yli 15%) suhteen vuodesta 1916
vuoteen 1923 (vahva viini) / 1926 (viina), josta lähtien täälläkin on ollut
valtion alkoholimonopoli. Viinakauppaa harjoittavan liikkeen nimi on täällä
ytimekkäästi Vinmonopolet. Toisen
maailmansodan aikana alkoholi oli voimakkaasti säännöstelty tuote, ja kun sodan
jälkeen kireää säännöstelyverotusta jatkettiin ja jopa nostettiin, ainakin virallisissa tilastoissa Norja oli 1950-luvulla yksi Euroopan vähiten alkoholia
kuluttavista maista. Kuitenkin jo tuolloin, vaikka yksityistä maahantuontia ei
käytännössä ollut, viinan kotipoltto oli suhteellisen yleistä; yllättävää kyllä vasta
1970-luvulla tislausvälineiden osto ja myynti yksityisille kiellettiin.
Alkoholin virallisen kulutuksen kasvu ja rajoitusten poistaminen Norjassa on edennyt
suunnilleen samaa tahtia Suomen kanssa. Kuitenkaan alkoholituotteita ei saa
edelleenkään ostettua esimerkiksi lauantai-iltakuuden ja maanantaiaamuyhdeksän
välisenä aikana, eikä alkoholijuomien mainonta ole sallittua. Siksipä
jokaisella Norjan suurimmista panimoista on omat alkoholittomat oluensa – ja erikseen jopa alkoholittomat jouluoluet. Kokonaiskulutustilastot Norjassa ovat Suomea noin neljänneksen
alempana, miehistä pää täyteen -juomista harrastaa vain reilu puolet Suomen
vastaavasta määrästä (eli ‘vain’ 25%), eikä alkoholiuroteoilla tunnuta täällä
kerskailtavan julkisesti kuten Suomessa. Ehkä ei olekaan yllättävää, että
alkoholin suhteellinen osuus kuolemantapauksista Suomessa on noin kaksi ja
puoli kertaa suurempi kuin Norjassa. Tilastot täällä (perustuu
tutkimusaineistoon, joka on kerätty vuonna 2011).
Kun Oslo Mikrobryggeri avattiin Majorstuenissa vuonna 1989, se oli ensimmäinen uusi panimo Norjassa yli sataan vuoteen. |
Mutta mitä tällä on
tekemistä pienpanimoiden kanssa? Vaikuttaa siltä, että viinantislaus vaihtui
1970-80 -lukujen kuluessa Norjassa pitkälti kotitarveoluenpanoon. Tämä perinne on
jatkunut Norjassa niin, että alaan erikoistuneita kauppoja löytyy ainakin Oslosta,
ja suuri osa pienpanimoiden perustajista ja vastaavista työntekijöistä on
aloittanut kotikeittiöissä. Itseltäni kysyttiin olutfestivaaleilla parikin
kertaa, harrastanko oluenpanoa. Oluen korkea hinta on alentanut
huomattavasti kynnystä ryhtyä itse sitä panemaan; toisaalta kysyntääkin on
syntynyt korkean elintason ja kaikenlaiseen ‘hifistelyyn’ ja erikoisuuksiin tunnetun kiinnostuksen
myötä. Kysyntä ja tarjonta ovat kohdanneet tavalla, jota saatu julkisuus on edelleen ruokkinut. Kuten aina, norjalaiset ovat tietysti myös loputtoman ylpeitä
mikropanimobuumistaan – jota mielellään kutsutaan ‘norjalaiseksi olutihmeeksi’.
Vielä pari linkkiä:
- Interaktiivinen kartta alkoholin kulutuksesta maittain ja juomaryhmittäin. Siitä selviää myös, että viinin kulutus Norjassa on nykyisin melkoista – kuten myös se, että WHO:n tilastoissa eivät kotitarvevalmistus tai Tanskan- (tai Viron-) tuonti ainakaan täysimääräisenä näy. Eurooppalainen alkuholitutkimus on tässä suhteessa parempi ja tarkempi, mutta tietysti kovin paljon tylsempi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti