Norjalaisen alkoholipolitiikan
yksi kukkasista on jokaisesta kaupasta löytyvä valikoima alkoholittomia oluita. Tähän pakottaa Norjassa se, että kaikki alkoholin mainonta on kiellettyä: jotta
panimo saisi nimensä esille, sen täytyy valmistaa tätäkin juomaa. Toisaalta,
norjalaiset selvästi myös ostavat sitä – alkoholittoman oluen juominen on Norjassa niin sanotusti 'trendikästä' ja onhan se toki pullohinnalla mitattuna (8-9 kruunua, noin euron) halvin
juoma, mitä norjalaisesta kaupasta saa.
Erikseen
vielä on alkoholiton vierrekalja, vørterøl, jota myös myydään kolmanneslitran pulloissa. Maku on jostain
suomalaisen kotikaljan sekä virolaisen/venäläisen kvassin välimaastosta. Aikanaan juomaa markkinoitiin erityisesti
lapsia vahvistavana, sekä yleisemminkin urheilujuomana. Tämä historia näkyy yhä pullojen etiketeissä.
Kuvassa Aassin panimon karhu kumoaa jokapäiväistä vørterøl -voima-annostaan. Outoa kyllä, sinipunaisesta etiketistä päätelleen karhu ei selvästikään suosi Aass-panimon omia tuotteita, vaikka mainoslauseen mukaan Aass on tarkoitettu 'hyviin hetkiin'.
Norjassa 30-luvun lopulla vørterøl-pullojen etiketteihin olivat vakiintuneet olympiarenkaat urheilullisuutta ja voimajuoman mainetta korostamaan – ja ne myös rekisteröitiin tuotemerkiksi. Vuonna
1952 Norjan olympiakomitea joutui jopa pyytämään Frydenlundin panimolta lupaa saada
käyttää Norjassa omana tunnuksenaan olympiarenkaita. Kahtakymmentä vuotta myöhemmin
panimo möi Norjan-oikeutensa merkkiin yhdellä kruunulla olympiakomitealla, mutta samalla se varmisti itselleen oikeuden jatkossakin käyttää renkaita vørterøl–etiketissä.
Nykyisin oikeudet ovat Ringnes –panimolla (ks. kuva alla), joka myös mainostaa, että vørterøl antaa ruumiinvoimia, ja se on "valmistettu puhtaista raaka-aineista Ringnesin perinteiseen tapaan".
A) Clausthaler Classic Premium Non-Alcoholic. Juoma on
norjalaiselle Hansa –panimolle Saksassa valmistettu, lähes kirkas ja runsaasti
vaahtoava juoma (sanaa 'olut' ei pullosta löydy!), joka on valmistettu perinteisin menetelmin (eli alkoholi on
poistettu siitä jälkikäteen) vuoden 1912 puhtauslain (renhetsloven) mukaisesti
– tosin pullossa on vuosiluku 1516 muistuttamassa saksalaisesta saman
sisältöisestä laista. Eli vain vettä,
mallasta ja humalaa – hiivakin on myöhempi lisäys, koska nykyolutta ei ilman
sitä tehdä (paitsi Belgiassa lambic-oluita). Laki kumottiin EU:n vaatimuksesta Norjassa
vasta vuonna 1994 – viimeisenä maana maailmassa. Takaisin Clausthaleriin:
oluessa on yllättävän kestävä vaahto, ja siinä on kellanvaalenruskea, voimakas
väri ja yrttinen, mieto tuoksu. Maku on yllättävän täyteläinen ja humaloinnista
hieman kitkerä. Läpi tulee myös hieman omituinen makea hunajainen vivahde.
Jälkimakua on jonkin verran, lähinnä humaloinnin kitkeryys jää suuhun. Ruuan
kanssa hyvin viilennettynä olut on kertakaikkisen erinomainen ruokajuoma –
ruuan kanssa nautittuna itseäni oudoksuttava ‘tahmea’ maku ei pääse esille.
B) Aass
Uten. Alkoholfritt øl Tämä ytimekkäästi nimetty (“Ilman”) juoma on Norjan
vanhimman yhä toiminnassa olevan panimon Aassin tuotantoa, ja sekin noudattaa
puhtauslain säädöksiä. Juoma on täysin kirkas, ja saman värinen kuin
Clausthalerkin. Tuoksu sen sijaan on lähes olematon. Tämäkin olut on voimakkasti
humaloitu, mutta maku on selvästi kuivempi kuin edellisessä oluessa; makeuden
puute ja vähäisempi hiilidioksidipitoisuus antaa tasapainoisemman (ja samalla
neutraalimman, tai mitäänsanomattomamman) suutuntuman kuin Clausthalerissa.
Mietojen ruokien (turskan, sanoisin) kanssa tämä on parempi valinta kuin Clausthaler, joka
puolestaan on epäilemättä edukseen makkaroiden seurassa.
C)
Munkholm Alkoholfritt
øl mainostaa olevansa ‘pantu kuin aito olut’ (Bygget
som ekte øl) – ja toden totta, toisin kuin edelliset, se ei ole aito olut, ja
siihen on lisätty antioksidantteja, happamuuden-säätöaineita sekä
hiilidioksidia. Väriltään juoma muistuttaa edellisiä, ja se on yhtä kirkasta mutta
vielä hajuttomampaa kuin Aass. Vaahto katosi lasista heti – humaloinnin
katkeruus puraisee ensin, mutta katoaa saman tien – jälkimakua ei ole lainkaan.
Varsinainen suutuntuma on äärimmäisen ohut. Aika kamalaa.
D) Munkholm Bayer Alkoholfritt øl. Edellisen jälkeen odotukset eivät ole korkealla,
etenkin kun vielä lasiin kaadettaessa olut ei vaahtoa lainkaan. Myös tämä olut
on ‘kuin’ aito olut, mutta väri on keskiruskean punertava ja täysin kirkas.
Makeanmaltainen vieno tuoksu muistutaa Clausthaleria. Suutuntuma on oluista
selvästi täyteläisin, humalointi on hyvä, ei kitkerä, maussa mallaskin tuntuu.
Mitään outoa tässä ei ole, jos ei pidä outona sitä norjalaista piirrettä, että tummia lager-oluita kutsutaan täällä baierilaisiksi (Bayer øl). Päihittää mennen tullen muut testin oluet, ja kaikki
suomalaiset ykkösoluet siinä sivussa. Erinomainen ruokajuoma.
Lisää norjalaisesta alkoholipolitiikasta myöhemmin syksyllä – kuten myös, toivottavasti, suuri fiskekake-testi. Tuskin maltan odottaa!
saksassakin alkoholtion olut on kova sana! vaikka alkoholipolitiikka onkin erittäin salliva (sairaalassa, kuntopaikilla ja jopa bensa-asemalla on viinaa myynnissä tavan ruokakaupan lisäksi)
VastaaPoista