Alun perin jazz oli minulle
norjalaista. Luulen, että ensimmäinen jatsiin vivahtava levy jota aloin
kuunnella ihastuneena oli vasta vuoden 1990 tienoilla kirjastosta lainaamani[1]
Jan Garbarekin ja Agnes Buen Garnåsin levy Rosensfole, kokoelma norjalaisia
keskiaikaisia sävellyksiä etnofolkiksi käännettyinä. Tästä lähti kiinnostukseni
niin vanhaan musiikkiin, ‘maailmanmusiikkiin’, kuin jatsiinkin. Maistiaisiksi Stolt Oli.

Jostain syystä en
kuitenkaan lähtenyt pidemmälle kohti norjalaisia sävelmiä, vaan kuuntelin yhä
enemmän vanhaa musiikkia, samalla kun tutustuin perusjatsin suuriin
Amerikan-nimiin. Vasta kierähdettyäni John Zornin ja kumppaneiden
juutalaisetnojazzin kautta löysin itseni yllättäen nokikkain Ketil Bjørnstadin
kanssa. Yllättäen, sillä hänen usein vähäeleisellä pianonsoitollaan on melko
vähän tekemistä eteerisen garbarekmaisen saksofonivenyttelyn kanssa. Hänen
levynsä Grace oli suosikkejani vuoden 2002 tienoilla: levyllinen John
Donnen teksteihin tehtyä musiikkia. Levyn ‘hitti’ on No man is an island –meditaatio (tässä ikävä kyllä vain kappaleen alkupuoli). Teksti kulkee omilla ehdoillaan, laulaja Anneli Drecker on vakuuttava. Jos jokin yhdistää näitä
norjalaisia, se on hiljaisuuden kutominen osaksi sävellystä.
Mutta miten törmäsin
vuoden 2004 tai 2005 paikkeilla Nils Petter Molvaeriin? Taisi silkka uteliaisuus saada
minut nappaamaan levyn lainaan Metson musiikkiosastolta. Onnekas sattuma: olin
täysin mennyttä, levy oli nimeltään Khmer, enkä tiedä sen parempaa jazz-levyä
olevankaan (no, jotkut pääsevät ehkä tasoihin) – nimenomaan kokonaisuutena.
Sähkökitara ja trumpetti. Aivan mahdotonta. Tästä se lähtee.
Molvaerin levy Hamada lienee ollutkin kutakuinkin ainoa, jonka ilmestymistä olen odotellut kärsimättömänä jo kuukausia ennen sen tulemista markkinoille (2009). En pettynyt.
Jo hieman aiemmin
arabialaisvaikutteisen jatsin harrastukseni sai minut kiinnostumaan henkilöstä
nimeltä Dhafer Youssef – oud-luuttua soittava jatsimies hänkin – hän ei ole
norjalainen, mutta hänen levynsä ääni(tys)maisema on silkkaa vuonojatsia, ja
hän onkin tehnyt useat levynsä Norjassa, samassa studiossa, missä niin kovin
monet muutkin tämän jutun levyistä on äänitetty. Tässä ‘perus-Youssefia’, Man of Wool, levyltä Electric Sufi. Youssefia, Bjørnstadia ja Molvaeria yhdistää myös heidän työskentelynsä (sähkö)kitaristi Eivind Aarsetin kanssa –
tosin tämän huomasin vasta Norjaan muutettuani. Hänen oma levynsä Dream Logic vuodelta 2012 on mielenkiintoista
ja oudon hiljaista musiikkia. Ehkä ei pitäisi olla yllättynyt…: Close (for confort). Jo aiemmin olin kuitenkin tutustunut varsinaisen norjalaisen kitarasankarin,
Terje Rypdalin, musisointiin. Hän oli mukana niin Bjørnstadin The Sea & The Sea II levyillä, kuin
myös erittäin koskettavalla Tomasz Stankon Litania-albumilla
(1997), jolle oli koottu Krysztof Komedan musiikkia (tässä linkki nimikappaleeseen). Levyn äänimaailma on kuulas tavalla, jota kai voisi kutsua
pohjoismaalaiseksi tyyliksi; puolalaisen Stankon lisäksi levyllä soittaakin
neljä ruotsalaista ja kaksi norjalaista.
Se toinen norjalainen
tuolla levyllä on Jon Christensen, vähäeleisen tyylitietoinen
rumpali-perkussionisti. Hän on soittanut myös Garbarekin, Bjørnstadin (esimerkiksi
tuolla linkittämälläni The Sea -levyllä), Anouar Brahemin ja Arild Anderssenin kanssa. Viimeksimainittu on
varmastikin Norjan tunnetuin kontrabasisti, ja hänen levyään Arv vuodelta 1993 on pidetty
urauurtavana nimenomaan etnojazzin kehittymisen kannalta: Garberekmainen,
melodiasta tavallaan irrallinen liruttelu ei ole ainoa tapa tehdä oikeutta
perinnekappaleille. Tavallaan tuloksena on ‘aitoa’ kansanmusiikkia
nykykontekstissa. Tässä keskiaikainen balladi Sjugu og Trollbrura, laulusolistina Kirsten Bråten Berg, norjalaisen kansanlauluperinteen modernisoija ja
elvyttäjä jo 1970-luvun lopulta alkaen. Viimeaikaisesta Anderssenista voi
suositella levyä ‘Live at Belleville’ (2008): täältä löytyy Independency I.

Tällä hetkellä jazz on minulle taas nimenomaan norjalaista. Tämä norjalainen jazz-’scene’ on uskomattoman laaja, monipuolinen ja ammattitaitoinen. Taustalla on monen keskeisen toimijan vuosikymmenien työ ja yhteistyö. Muusikot ovat hioneet taitojaan toistensa kanssa. Toisaalta, olen pääsääntöisesti tutustunut Norja-jazziin nimenomaan tietystä näkökulmasta, jota voisi kutsua vaikkapa etnojatsiksi. Tavallaan vain Ketil Bjørnstad edustaa toisenlaista estetiikkaa – mutta hänkin sopii laajemman termin, nu-jazzin, kattotermin alle (http://en.wikipedia.org/wiki/Nu_jazz) - ja toki hänkin on levyttänyt ECM:n ja Manfred Eichnerin suojissa. Tämä vääjäämättä on jättänyt tästä kirjoituksesta paitsioon suuren joukon merkittävää norjalaista jatsia.

[1] Ajatukseni silloin oli,
että pitää sokkona lainata kiinnostavia levyjä, niin yleissivistys karttuu.
Hedelmällistä idealismia, näin jälkikäteen ajateltuna. Ja kiitokset Leppävaaran kirjaston
musiikkiosastolle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti